Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nemz.közi száll. - 2.ea (03.04.) - Szállítmány-biztosítás

2009.03.05

Szállítmány-biztosítás

*        a szállítmányozó a küldeményt a megbízó írásbeli utasítására és költségére biztosítja a megbízó által megjelölt feltételek szerint.

*        a küldemény értékének közlése nem minősül biztosítási megbízásnak.

Közúti szállítmánybiztosítás:

*       a nemzetközi közúti fuvarozásban más a helyzet, mint a többi másik fuvarozási módban: egy fuvarkör átlagosan nem több mint egy hét, így a folyamatról összességében elmondható, hogy jóval gyorsabb a többi fuvarozási módnál.

*        minden fuvarra külön biztosítást kötni igen nehézkes feladat lenne, sőt nem életszerű.

*        Erre megoldás, a helyzet kezelése: az átalány biztosítás

*      a CMR-biztosítás esetében a biztosító megvizsgálja a vállalat járműparkját, fuvarozási irányait, majd a vállalat bevételének bizonyos ezrelékét biztosítási díjként elkéri,

*        a biztosítási díj fejében vállal a biztosító kockázatot egy adott összegre.

*       Ha a rakomány értéke kisebb a biztosított összegnél, akkor felülbiztosításról van szó, tehát kár esetén a biztosító a rakomány teljes összegét kifizeti.

*       Ha a rakomány értéke nagyobb a biztosított összegnél, alulbiztosításról van szó, mely esetben a biztosító csak egy a rakomány értéknél kisebb összeget lesz hajlandó kifizetni, mivel visszaarányosítással számolja ki a kockázatviselés mértékét.

*       Ez utóbbi helyzet igen elkerülendő a szállítmányozó szempontjából: kiegészítő biztosítást kell kötnie a rakomány és a biztosító által vállalt kockázatviselés értéke közötti összegre.

*       A CMR biztosítás a biztosító felelősségvállalásának mértékét másféleképpen 8,33 SDR/kg-ban szabályozza.

*       A szállítmányozónak tudatában kell lennie az alvállalkozói kockázatviselésének értékével is: a CMR-biztosítás esetén a szállítmányozó negyedévenként bekérheti alvállalkozója banki díjbefizetési visszaigazolását, mellyel ellenőrizheti, hogy az alvállalkozó fizeti-e a biztosítási díjat, mivel a biztosítás csak az első biztosítási díj befizetésétől lesz érvényes.

Egyéb fuvarozási módok:

*        a küldemény ezen esetben jóval lassabban jut el a címzettig, így egyedi biztosításokra van szükség, melyeknek három formája van:

1.      A – fedezetű biztosítás (All risk):

-          a létező összes kockázatra biztosít, mely felléphet az áru továbbítása során;

-          ezért lényegesen drágább a többi biztosítási formánál, a legdrágább;

-          akkor alkalmazzák, ha nem a biztosított fél nem ismeri a kockázatok pontos körét;

-          minden biztosít, de vannak kizárt kockázatok:

o   a biztosított súlyos gondatlansága,

o   a biztosított tárgy természetes vesztesége (beszáradás, csúrgás),

o   a biztosított tárgy elégtelen csomagolása,

o   a berakodásból adódó kár, ha azt a biztosított végezte,

o   a késedelem (ezt minden biztosítás kizárja, nem csak ez),

o   nukleáris fegyverek, radioaktivitásból származó kár,

o   háborús körülmény, zavargás (ez az egyetlen kockázati tényező, mely pótdíj ellenében a biztosító mérlegelése esetén biztosítható, az összes többi pótdíj ellenében sem biztosítható).

B és C fedezetű biztosítások annyiban térnek el az elsőtől, hogy ezek esetében azon kockázati tényezők vannak felsorolva, melyek esetében érvényesek.

A biztosító minden esetben előre nem látható, nem szándékos károkat térít csak meg.

2.      Tehát a B  fedezetű biztosítás a következő esetekben érvényes:

o   tűz vagy robbanás,

o   hajó vagy vízi jármű megfeneklése, felborulása, elsüllyedése, zátonyra futása,

o   szárazföldi fuvareszköz felborulása, kisiklása,

o   hajó vagy egyéb jármű ütközése idegen tárggyal,

o   szükségkikötőben történő kirakodás,

o   földrengés, vulkánkitörés, villámcsapás,

o   tengerbe sodródás,

o   vízbetörés hajóba vagy konténerbe,

o   be- és kirakodás során vízbe esett csomagolási egység kára,

o   közös hajókár: a hajókapitány elrendeli a kisebb károkozást a nagyobb kár elkerülése végett (a süllyedő hajóról a rakomány egy részét ledobatják, így megmentve a hajót és a maradék rakományt) -> az utóbbi eset kivételével minden esetben csak az előre nem látható, nem szándékos károkat téríti meg a biztosító.

3.      C – fedezetű biztosítás (kisebb körben biztosít, így a legolcsóbb módszer) érvényes:

o   tűz és robbanás,

o   hajó vagy vízi jármű megfeneklése, felborulása, elsüllyedése, zátonyra futása,

o   szárazföldi fuvareszköz felborulása, kisiklása,

o   hajó vagy egyéb jármű ütközése idegen tárggyal,

o   szükségkikötőben történő kirakodás,

o   tengerbe sodródás és

o   közös hajókár esetén.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.